Vedtægter og bestyrelse

VEDTÆGTER

Godkendt på generalforsamlingen den 5.12.2002
Revideret på generalforsamlingerne 8.12.2005, 14.12.2017 og 12.12.2019

1. Indledning

"Tele-pensionistklubben af december 1995" (herefter benævnt Telepensionistklubben) blev stiftet den 12. december 1995 på et pensionistmøde hos Tele Danmark i Høje Tåstrup.

Nærværende dokument giver en kort generel beskrivelse af Telepensionistklubben, dens baggrund og formål mv. Dokumentet, der er udarbejdet på grundlag af beslutningerne på ovennævnte stiftende møde og efterfølgende generalforsamlinger i Telepensionistklubben, er at betragte som telepensionistklubbens vedtægter.

2. Baggrund

I Statens Teletjeneste/Telecom/Tele Danmark (herefter benævnt Virksomheden) blev der i en del år forud for Telepensionistklubbens etablering af Virksomheden afholdt årlige "pensionisttræf" i Høje Tåstrup (Telegade 2). Formålet med disse "pensionisttræf" var at give deltagerne mulighed for, at de under socialt samvær kunne bevare kontakten til hinanden og til endnu aktive kolleger i Virksomheden, og at de ved virksomhedsbesøg og indlæg fra inviterede foredragsholdere fra Virksomheden kunne holde sig orienteret om Virksomhedens udvikling og aktuelle situation på relevante områder.

Telepensionistklubben blev i marts 2002 optaget som medlem af "Landsforeningen for pensionistforeninger og seniorklubber under TDC".

3. Opgaver og formål

Telepensionistklubben anser det som sin hovedopgave at medvirke til, at medlemmerne får mulighed for at mødes til socialt samvær og deltage i arrangementer og aktiviteter af forskellig art. Til det formål afholder Telepensionistklubben hvert år (sædvanligvis i december måned) et arrangement svarende til de i § 2 omtalte tidligere "pensionisttræf". Herudover tilbyder Telepensionistkluben alene eller i samarbejde med andre medlemmer af "Landsforeningen for pensionistforeninger og seniorklubber under TDC" forskellige eksterne arrangementer af karakteren virksomheds- og institutionsbesøg, foredrag, museumsbesøg, udflugter mv.

Tilsammen skal arrangementerne bidrage til

  • at bevare medlemmernes kontakt til hinanden og til endnu aktive kolleger i TDC,
  • at holde medlemmerne orienteret om telekommunikationsforholdene i Danmark med særlig vægt på TDC´s aktuelle situation og udvikling,
  • at give medlemmerne mulighed for i fællesskab at deltage i relevante eksterne kulturelle og oplysende arrangementer, og derved
  • medvirke til at fremme medlemmernes generelle trivsel.

Arrangementerne tilrettelægges eller godkendes af bestyrelsen.

4. Medlemmer

De medlemmer, der regelmæssigt havde deltaget i "pensionisttræffene" forud for Telepensionistklubbens etablering, blev fra starten optaget som "fødte" medlemmer af klubben.

Medlemmerne omfatter en kreds af pensionister fra P&T´s teleside, som under deres fælles aktive beskæftigelse (hovedsagelig i administrative teleenheder i hovedstadsområdet) har haft nære kollegiale og/eller arbejdsmæssige relationer til hinanden.

Telepensionistklubben er fortsat åben for medlemstilgang af nytilkomne pensionerede TDC-medarbejdere fra relevante gamle P&T-teleenheder. Anmodning om medlemskab rettes til et af bestyrelsens medlemmer.

5. Persondatalovgivningen

Telepensionistklubben følger den af generalforsamlingen vedtagne Privatlivspolitik og behandling af personoplysninger.

Bilag 1: Privatlivspolitik Bilag 2 Fortegnelse over behandling af personoplysninger 2019

6. Generalforsamling, bestyrelse mv.

Telepensionistklubbens ordinære generalforsamling afholdes i december måned i tilknytning til det årlige "pensionisttræf". Indkaldelse til generalforsamling sker med mindst 14 dages varsel.

Generalforsamlingen vælger blandt Telepensionistklubbens medlemmer en bestyrelse bestående af formand, kasserer og tre bestyrelsesmedlemmer. Endvidere vælges to suppleanter til bestyrelsen, samt en revisor og en revisorsuppleant. Bestyrelsen vælges for to år af gangen; revisor og alle suppleanter for et år. Genvalg kan finde sted.

Formanden vælges særskilt i ulige år. Kassereren i lige år. (For at opretholde de forskudte valgperioder kan formand eller kasserer evt. vælges for et år ved første tiltræden).

Bestyrelsen konstituerer i øvrigt sig selv med næstformand og sekretær.

Bestyrelsen varetager alle forhold vedrørende tilrettelæggelse og afvikling af de årlige arrangementer, herunder kontakterne til "Landsforeningen for pensionistforeninger og seniorklubber under TDC". Bestyrelsen tager sig endvidere af alle spørgsmål om optagelse af nye medlemmer.

6. Økonomiske forhold

Kontingentet fastsættes af Telepensionistklubben efter indstilling fra bestyrelsen. Det aktuelle års kontingent opkræves af kassereren i forbindelse med indkaldelse til "pensionisttræffet" i december måned.

I lighed med andre pensionistklubber og –foreninger tilsluttet "Landsforeningen for pensionistforeninger og seniorklubber under TDC" modtager Telepensionistklubben et årligt tilskud pr. medlem fra TDC.

Kassereren aflægger i forbindelse med det årlige "pensionisttræf" i december måned revideret regnskab over indtægter og udgifter for det forløbne år.


Bilag 1

Privatlivspolitik for Tele-pensionistklubben af december 1995 (TP95)

Vi behandler personoplysninger og skal overholde lovgivningen og principperne for god
databehandlingsskik. Derfor har vi vedtaget denne privatlivspolitik, der kort fortæller,
hvordan vi behandler personoplysninger, der sikrer en lovlig og gennemsigtig behandling.
Vi behandler udelukkende personoplysninger til klare og saglige formål og ud fra klubbens
legitime interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige
for at opfylde de angivne formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er
nødvendige – eller når du beder os om det.

Vi er ansvarlige for behandling af dine personoplysninger

TP95 er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i
overensstemmelse med gældende lovgivning.
Du kan altid kontakte klubbens data-kontaktperson, som er den til enhver tid valgte
formand for klubben.
Oplysning herom fremgår af hjemmesiden www.tp95.dk

Behandling af personoplysninger

Vi behandler følgende personoplysninger

1. Medlemsoplysninger

  • Almindelige personoplysninger som navn, adresse, telefonnummer, og mailadresse.

2. Situationsbilleder:

  • Situationsbilleder fra egne arrangementer eller fra arrangementer, hvor klubben deltager.

Her indsamler vi oplysninger fra

Normalt får vi oplysningerne fra dig i forbindelse med indmeldelse og tilmelding til
aktiviteter.

Klubbens formål med behandling af dine personoplysninger

Vi behandler dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig grund
(hjemmel).

Lovlige grunde til at behandle oplysninger om dig er:

  • At vi som klub har en (legitim) interesse i at behandle dine oplysninger.
  • At det er nødvendigt for, at vi kan opfylde en aftale med dig.
  • At du har givet samtykke til, at vi kan behandle dine oplysninger.

Formålene med at behandle oplysninger om klubbens medlemmer er:

  • At behandle medlemsoplysninger – herunder at opkræve kontingent og sende nyhedsbreve.
  • At vi kan drive klubbens aktiviteter, herunder planlægge, gennemføre og følge op på dem.
  • At administrere din relation til klubben.

Vi behandler kun personoplysninger ud fra legitime interesser

I det omfang vi behandler dine medlemsoplysninger, sker det alene på baggrund af
klubbens berettigede og legitime interesser som er:

  • At håndtere dine medlemsrettigheder (fx på generalforsamlingen) i henhold til klubbens vedtægter.
  • At du kan opfylde dine forpligtelser som medlem af klubben, herunder betale kontingent mv.
  • At kunne planlægge og afholde sociale arrangementer og aktiviteter.
  • At kunne vise situationsbilleder fra konkret aktivitet eller arrangement i klubben.
  • At bevare oplysninger med historisk værdi til statistik og lignende.

Samtykke

Vi opbevarer kun almindelige personoplysninger om dig, som du selv har givet.
Hvis vi har behov for andre oplysninger end almindelige personoplysninger, som angivet
ovenfor, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan til enhver tid trække det tilbage
ved at give os besked om det.

Videregivelse af dine personoplysninger

Vi videregiver ikke oplysninger om dig til andre uden for klubben.
Vi er gjort bekendt med, at klubben er medlem af Landsforeningen for
Pensionistforeninger og seniorklubber under TDC, og at klubben deler oplysninger
vedrørende bestyrelsesmedlemmer, så man kan få del i de medlemsfordele
Landsforeningen tilbyder.

Opbevaring og sletning af dine personoplysninger

Vi har forskellige behandlingsformål og opbevaringsperioder alt efter, om vi behandler dine
personoplysninger som medlem af klubben, eller som bestyrelsesmedlem.

Medlemmer: Vi sletter oplysninger om dig ved udmeldelse og ved dødsfald.

Bestyrelsesmedlemmer: Vi sletter eksterne oplysninger om dig, når dit bestyrelseshverv
ophører.

Dine rettigheder

Når vi behandler dine oplysninger, har du iflg. persondataforordningen en række
rettigheder:

  • Du har ret til at blive oplyst om, at vi behandler oplysninger om dig – det er det vi oplyser dig om i denne privatlivspolitik (som klub har vi oplysningspligt).
  • Du har ret til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig (indsigtsret).
  • Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig berigtiget (retten til berigtigelse).
  • Du har ret til at få oplysninger om dig slettet (retten til at blive glemt).
  • Du har ret til at flytte dine oplysninger – dvs. at vi skal udlevere de oplysninger, vi har om dig til et almindeligt anvendt format (retten til dataportabilitet).

Du kan gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved
at henvende dig til os. Du finder kontaktoplysninger på hjemmesiden.

Henvender du dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger,
undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller
sletning så hurtigt som muligt.

Du kan indgive klage til tilsynsmyndighederne - https://www.datatilsynet.dk - over
behandling af dine personoplysninger.

Revision af privatlivspolitikken

Vi forbeholder os ret til at ændre klubbens privatlivspolitik. Når vi ændrer
privatlivspolitikken, ændrer vi også datoen nederst i dette dokument. Ved væsentlige
ændringer behandler vi disse på generalforsamlingen.

Den til enhver tid gældende privatlivspolitik er tilgængelig på vores hjemmeside.

Vedtaget på generalforsamlingen den 12. december 2019

Bilag 2

Fortegnelse over behandling af personoplysninger i
Telepensionistklubben af december 1995

Fortegnelsen udarbejdes for at opfylde den dokumentationspligt, der påhviler klubben i
medfør af persondataforordningen.

Dato for seneste ajourføring af fortegnelsen:
Generalforsamlingen 12. december 2019

Hvem i bestyrelsen er ansvarlig for sikkerhed vedr. personoplysninger:
Formand og kasserer samt aktivitetsudvalg

Hvilke oplysninger behandles:
Navn,
Adresse,
Telefonnummer,
E-mailadresse

Hvorfor behandles personoplysningerne:
Medlemsregister,
Kontingentopkrævning,
For at kunne informere om klubbens aktiviteter,
For at medlemmerne sikres fordelene af medlemskabet,
Udsendelse af nyhedsbrev

Hvem i bestyrelsen har adgang til medlemslisten:
Formand og kasserer samt aktivitetsudvalg

Hvordan opbevares oplysningerne:
Computer, USB-stik, Papir

Sikkerhed:
Computer kan ikke åbnes uden kodeord. USB-stik er låst inde i skuffe/skab. Ringbind medfysiske medlemslister opbevares i aflåst skab.

Hvem deles oplysningerne med:

Ved udsendelse af mails benyttes bcc. Oplysninger vedr. bestyrelsesmedlemmer deles
med Landsforeningen for Pensionistforeninger og Seniorklubber under TDC

Hvor længe opbevares oplysningerne:
Når medlemskabet ophører eller ved dødsfald

Hvem har ansvaret for at de slettes:
Formanden

Hvad gør I ved et brud på sikkerheden:
Dataansvarlig (formanden) melder brud på sikkerheden til Datatilsynet

____________________________________________________________________


Bestyrelsesmedlemmer og andre nøglepersoner
Bestyrelse pr. 14.12.2023

Tryk på Dovnload for at åbne dokumentet